کورش کبیر
تمدن ایران زمین

کوروش کبیر

كورش كبير

كورش، بزرگ مرد تاریخ ایران زمین و از جمله نوادری که تاریخ جهان به خود دیده است . انسانی والا و ابرمردی بی همتا که می توان گفت نام ایران با وجود او ایران شد و از بنیانی که او بنا نهاد برای هزاران سال ملتی واحد از اقوام آریایی واقع در فلات ایران شکل گرفت که طی قرنها تمام تمدن ها و قدرتهای کوچک و بزرگ را تحت شعاع خود قرار داد و هویت ایرانی متشکل از مادهای آذربایجان و کردستان و پارسهای جنوب و پارتهای شرق ایران زمین که ملت واحد ایران را تشکیل دادند و تاریخ چندین هزار ساله خود را دوشادوش یکدیگر و در کنار یکدیگر رقم زدند به همراه هم از این خاک و هویت دفاع کردند و با افتخار ایرانی بودن خود را به جهانیان اعلام نمودند.

کوروش بزرگ (۵۷۶-۵۲۹ پیش از میلاد) شاه فارسی، به‌خاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است. کوروش نخستین شاه و بنیان‌گذار دودمان هخامنشی است.

راستی که نام شاهنشاه فقط لایق کوروش می باشد. به واقع تمام دنیای باستان وی را همواره همچون مردی فوق العاده و بی مانند نگریست.

پارسی ها که وی آنها را از گمنامی به افتخار رسانید وی را پدر خواندند، یونانیها که وی آنها را در سواحل آسیای صغیر مقهور قدرت خویش ساخت با وجود نفرتی که غالبا به ایرانیها نشان می دادند در وی به چشم یک فرمانروای آرمانی نگریستند و یهود که وی آنها را جهت اجرای آیین و بنای معبد آزادی و کمک عطا کرد وی را همچون مسیح خویش تلقی کردند

آنچه که در مورد او جای تردید نمی گذارد اینستکه لیاقت نظامی و سیاسی فوق العاده در وجود وی با چنان انسانیت و مروتی در آمیخته بود که در تاریخ پادشاهان شرقی پدیده ای بکلی تازه بشمار می آمد.احوال او بدون شک از بعضی جهات یاد آور فاتحانی چون اسکندر و ناپلئون نیز هست اما قیاس وی با آنها درست نیست چون هر چند وی نیز مانند انها سالها از گردونه جنگی خویش پایین نیامد اما جنگ و بوی خون او را بر خلاف دیگر فاتحان مست و مغرور نکرد بر خلاف آنها( هر بار که حریفی از پای در می افکند مثل یک شهسوار جوانمرد دستش را دراز می کرد و حریف افتاده را از خاک بر می گرفت.)

رفتارش با “کرزوس” که او را از مرگ نجات داد و “نبودید” که حتی او را در کرمان حکومت نیز داد. احترام او به عقاید دینی عاقلانه ترین و زیرکانه ترین سیاستی بود که در چنان دنیایی به او اجازه داد تا اقوام مختلف متمدن و نیمه وحشی را بدون مشکلی در کنار هم اداره کند و آنها کنار هم بیاسایند و در سرزمین او ضعیفان در سایه اقتدارش در آرامش زندگی کنند و اقوام مخالف نیز بواسطه این جوانمردی هرگز در مقابل او تا پای جان ایستادگی نکنند . 

زنده باد كورش كبير 

منبع :http://www.asemooni.com



نظرات شما عزیزان:

سحربانو
ساعت17:58---10 دی 1393
سلام محمد زکریا جوکاری
خوبی؟
منو یادته؟
قبلا توی چت لوکس بلاگ صحبت کرده بودیم
چند روزه مشغول جمع آوری بهترین وبلاگهای لوکس بلاگ هستم از تو هم دعوت می کنم با تبادل لینک عضو گروه ما بشی..

محمد زکریا جوکاری بهم سر بزن منتظرتم


ALIREZA
ساعت17:48---1 آذر 1393
Like خیلی خوب بود ممنونم ولی اگر تونستی تصاویر گرافیکی بیشتری بگذار خب خداحافظ.

پشتیبان
ساعت11:29---15 آبان 1393
سلام محمدزکریای عزیز آفرین برپشتکارت پسرگلم عالیه همین طور ادامه بده موفق باشی پسر گل

زاهدي پور
ساعت13:54---13 خرداد 1393
محمدزكرياي عزيزم تبريك ميگم ب هوش و ذكاوت سرشارت وبلاگ زيبايي داري اميدوارم هميشه موفق باشي.
پاسخ:مرسي واقعا متشكرم


رضاامید
ساعت13:52---18 آذر 1392
سلام چطور ی خوبی محمد زکریا چیز های زیاد و بیشتری به سایت خود بیار مثل اخبار روز و......... ممنون خداحافظ رضا امید

حسین پیرو
ساعت12:36---15 آبان 1392
سلم. خیلی خوبه. سعی کن تنوّع در موضوعات داشته باشی تا در زمینه های دیگر هم مخاطب جذب شود هر چند موضوعات کار شده بسیار ارزشمند است .
پیروز باشی و تندرست به لطف پروردگار.


رضاامید
ساعت11:59---6 شهريور 1392
خیلی خوب بود


پاسخ:سپاس گذارم .


سرزمین گمشده
ساعت19:13---6 مرداد 1392
بدک نیست
اما اگه یکم خلاصه کنی بهتره . . .
به ما هم یه سر بزن . . .





یا حق


علی
ساعت12:02---20 خرداد 1392
عالی بود من تا حالا چنین وبلاگی ندیده بودم

باربد
ساعت22:20---18 خرداد 1392
دوست من توى خبرنامه وبت عضو شدم
يادت باشه مطلب ميزاری برام يك خبر بفرستی !
ممنون


ساعت19:31---10 خرداد 1392
سلام دوست عزیز مطالب وبلاگتون خوب بود امیدوارم بهتر از این هم بشه بنده شما رو لینک کردم خوشحال میشم به ما سر بزنین و لینکمون کنیم نظر فراموش نشه منتظر حضور سبز شما هستیمپاسخ:سپاس گزارم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: